Gotland 720 Extended (Dag 1)

Den 3/11 2016, elva dagar innan jag skulle få min magsäck bortopererad anmälde jag mig till Gotland 720, tyckte jag behövde ett mål att jobba mot och en rejäl utmaning, var ju beräknat att sluta med cellgifterna i februari 2017 så att cykla 360km på under tolv timmar cirka fyra månader efter avslutad behandling lät väl som en bra idé i mitt huvud….
Behandlingen blev förskjuten och jag avslutade den den 12/3 klockan 1932 😉 så gott om tid, på 14 veckor ska man väll kunna komma i form efter åtta månaders sjukskrivning och obefintlig vinterträning.

Under vintern började tankarna på att kanske försöka cykla till och från Oskarshamn få fäste och alltså göra en utökad cykeltur, det var inte bara jag som fick dom tankarna, Jim messade en dag och sa att han och Herb funderade på att cykla till och från ön och undrade om jag var sugen, vi tog en lunch och bestämde oss för att utöka med Öland också därav ”Gotland 720 extended”
La upp den tänkta rundan på La Lepre Stancas hemsida och Torbjörn nappade så fyra av de 10 jönköpingsbor som ställde sig på startlinjen den 17/6 skulle göra sällskap på den cirka 1000km långa turen.

I onsdags kväll var det så dags att packa cykeln, hade gjort en testrunda med väskorna på så lite nervöst när jag insåg hur tungt det kom att bli men fick med allt jag behövde.

Packad cykel!

Lärde mig den hårda vägen  att inte packa så som jag gjorde, korkat att lägga småsaker utanför jackan även om det  var lätt att komma åt dom, fick vända i Lönneberga och plocka upp benvärmare och regnjackan….
Även fem dagars morgonvitaminer fick plats… Äter ingen medicin men måste äta B12 och multivitamin resten av livet då jag inte tar upp tillräckligt i den vanliga kosten.

Vitaminer

Somnade och sov gott tills klockan ringde strax före fem torsdag morgon, ville hinna äta två frukostar innan avfärd 😉
Mötte Torbjörn vid högskolan klockan 08 och vi rullade mot Lekeryd där Jim och Herb skulle ansluta, skit cykeln börjar gnissla som skrikande fågelungar efter 50 meter, ja ja inget  att göra så framåt är det som gäller, får kolla hos Jim.
Hittar inget fel, Herb dyker upp från Gränna och vi är redo för start.

Glada gubbar redo för start!

Dagens etapp är till Oskarshamn och vi har bestämt oss för att ta det riktigt lugnt och utnyttja de elva timmar vi har på oss till färjan så första stopp i Eksjö, kaffe och glass.

Glass i Eksjö!

Fortsätter färden österut

Cyklande gubbar!

Trafiken är måttlig och förutom en långtradarchaufför från Schenker fri från incidenter, denne chaufför tyckte dock det  var en god i de att dra starkhornet redan några hundra meter innan hen kom fram till oss, låta det tuta och slicka våra armbågar trots fri sikt och utan mötande trafik, vindsuget från en sån passage på fullpackad cykel är inte att leka med och vi skakade till alla fyra.

Lunch i solen i Mariannelund, jag blev lovad kaffe på första bästa ställe efter om vi cyklade iväg så skippade det vid lunchen. (behöver ju vänta ett tag efter maten för att få plats med allt)
Men inte ett fik i sikte och jag blir mer och mer kaffesugen (och förmodligen lite grinig…)
I Lönneberga studsar min ”lösa” packning av, jag ligger på sista hjul och märker ingenting men en snäll kvinna kör upp jämsides och  frågar om vi  händelsevis tappat en knallgul jacka några hundra meter bort, tack du vägens hjältinna!

Kaffet lyser dock med sin frånvaro….

I och med att vi skulle cykla genom Astrid Lindgren trakter hade jag pratat om ostkaka sen avfärden från Lekeryd, räknade kallt med att det  skulle finnas flera ställen ut med vägen som kunde erbjuda denna småländska delikatess men inte då och heller inte kaffe tydligen….
Men så helt plötsligt händer det, i Kristdala 27 kilometer från Oskarshamn, en skylt ”Kaffe och hemlagad ostkaka”

Ostkaka!

Dagen är räddad och Janne inte grinig längre 😉

Nöjd Janne (notera även hur jag ändrat packningen på sadelväskan)

Vi fortsätter för sista timmen in mot Oskarshamn och då får gruppen helgens enda punktering, J smäller slangen i framhjulet med 20km kvar. Vi har ju dock gott om tid tills färjan går så ingen panik utan T och J kör teamwork och  fixar det på nolltid.

T och J fixar punka vid sidan av stora vägen.

Anländer till Oskarshamn, cyklar ut till färjeterminalen

Mot terminalen

för att kolla läget, dock någon timme kvar tills båten kommer in så bestämmer oss för att hitta någonstans att äta, vi är ju ändå #ckfikandegubbar
Hittar till Best Western Corallen och dom har vad vi söker, uteservering med utsikt och burgare!

Utsikt

Mätta och belåtna återstår bara att rulla ombord på färjan och börja ladda batterierna inför lördagens prövning.

Batteriladdning

PS:
Den gnisslande cykeln var tyst fram till lunch, sen gnisslade den en halvtimme innan den blev tyst igen…

Summering i siffror:
184,9Km Totaltid 12h14min, rulltid 6h4min
STRAVA

2 svar på “Gotland 720 Extended (Dag 1)”