Om mig

Hej!

Kul att just du vill veta lite om mig!
Det mesta kommer nog finnas utspritt lite här och var i bloggen så småningom men det här är sammanfattningen:
Bloggen är tänkt att handla om mitt nyfunna intresse ”randonneurcykling” och det som just nu är mitt stora mål att kunna stå på startlinjen till Paris-Brest-Paris 2019

Vad är då en randonnör/randonneur? (Randonneur är nog det som kommer användas mest i bloggen)

Från Wikipedia:
A randonneuring event is called a randonnée or brevet, and a rider who has completed a 200 km event is called a randonneur.

Brevet är alltså benämningen på ett ”lopp” standarddistanserna är 200, 300, 400 och 600 kilometer.
Jag genomförde mitt första brevet på 200km 23/7 2016, dagen efter att jag fått definitivt besked om att jag hade cancer i magsäcken, och kan alltså kalla mig randonneur sedan dess…
Mitt andra brevet blev La Lepre Stancas 400km som cyklades i strålande maj väder 1/5 2017 däremellan har jag alltså genomgått behandling för min cancer, nio veckor cellgiftsbehandling 5/8-9/10 2016, opererade bort hela magsäcken 14/11 2016 och avslutade med ytterligare nio veckor cellgifter 4/1-12/3 2017.
Jag anser mig själv frisk från cancern sedan den  dagen men ska givetvis följas upp under de kommande fem åren innan sjukvården friskförklarar mig.

Min historia börjar givetvis inte i juli 2016, föddes i oktober 1971, växte upp i västergötland och  var mer intresserad av att läsa böcker och sitta på grannens trapp och prata med honom född 1900 än att träna… Var dock med som målvakt i Breviks AIF ( Inknödd mellan hörnflaggorna är en rätt svår att göra mål på…) men fotboll är absolut inte min grej…
Mönstrade som artonåring och vägde in på nätta 108,5kg tappade oförklarligt en massa vikt sista terminen på gymnasiet utan att träna eller förändra kosten fick lämna prover men man hittade inget fel.
Gjorde lumpen och läste på högskolan, träffade K som senare skulle bli min fru och ytterligare lite senare min exfru, vi flyttade ihop och ”sambokilona” smög sig på. Vi bestämde oss för att gifta oss och i Januari 2005 ett halvår innan bröllopet tänkte jag att jag må nog göra något åt min övervikt vägde då in på cirka 125kg och gick ner till 95 lagom till bröllopsdagen och började faktiskt träna, hittade spinning som motionsform och höll på i ett halvår innan det  tog slut. Av olika  anledningar tappade jag helt motivationen till träning och kosthållning och vikten inte bara smög sig uppåt utan rusade med fart.
I januari 2013 var jag uppe på chockerande 138,5 kilo tack och lov så glömde jag min plånbok på planet hem från Spanien och när jag  tog mitt nya körkortsfoto (det  gamla var från den ”slimmade” tiden direkt efter bröllopet) insåg jag att jag höll på att äta och dricka ihjäl mig..
Barcelona 2011Foto taget av K runt min 40års dag i Barcelona 2011.

Jag bestämde mig för att jag ville leva och började räkna kalorier, det gick bra och i mars 2013 några kilo lättare belönade jag mig med min första ”riktiga” cykel:

Radon ZR 7 26" HT
Radon ZR 7 26″ HT

Den cyklade jag sedan mitt första cykellopp på, Cykelrallarn 2013
kom på 129 plats av motionärerna, nästan 70 minuter efter segraren (Anders Ljungberg) men för mig var det en seger att överhuvudtaget lyckas cykla 60km.

2013 och 2014 provade jag på landsvägscykling på hyrda cyklar i Spanien:
Första gången jag överhuvudtaget trampade racer var alltså Augusti 2013.

Cube Mallorca Augusti 2013
Cube Mallorca Augusti 2013

 

 

 

Janne Mallorca Augusti 2013
Janne Mallorca Augusti 2013

262 kilometer fick vi ihop på en vecka.

Cannondale Torrevieja December 2013

30/12 2013 hämtade jag ut en hyrcykel som första  kund hos Alicante Bike Hire i Torrevieja, Kjell  var så nystartad så fick hyra hans privata cykel eftersom cykelleveransen blivit försenad…

Det blev 332,5km innan det var dags att lämna tillbaka cykeln 6/1 2014.

 

Cannondale Gran Canaria Augusti 2014
Cannondale Gran Canaria Augusti 2014

I augusti 2014 var det dags för solsemester på Gran Canaria, kollade upp möjligheterna att hyra cykel och hittade Free Motion.
Lyckades få ihop 303,4 km på ön och min då längsta tur på för mig fantastiska 131,7 kilometer.
Den rundan tog mig ända nere från havet vid Mogan upp till toppen av Pico las nieves,

Pico las nieves (GC) Augusti 2014
Pico las nieves (GC) Augusti 2014

en klättring på 1879 höjdmeter på 44,3 kilometer enligt strava, bara den delen tog mig över fyra timmar inklusive lunch påväg upp till toppen, rulltiden var 3 timmar och två minuter för dessa 44km, lika lång tid som övriga 90km tog…

Janne på Gran Canaria Augusti 2014
Janne på Gran Canaria Augusti 2014

Julen 2014 bar det av till Torrevieja igen, jag hade hört talas om Rapha 500 och bestämde mig för att göra ett försök, cykla 500km mellan julafton och nyårsafton…
Innan jag kom till Spanien den julen hade jag fått ihop 2143km på hela året och 300 av dom alltså på GC, tänkte alltså försöka öka på årsmängden med 25% sista veckan på året…

Cannondale Torrevieja December 2014
Cannondale Torrevieja December 2014

Vädret var underbart med  svenska mått mätt och antalet höjdmeter är inte i närheten av vad Gran Canaria erbjuder så jag gav det ett försök.
Fick cykeln levererad på julafton och gjorde en första tur på 25km medans övriga tittade på Kalle Anka. Trampade på under veckan och på nyårsafton gjorde jag längsta turen 133,8km, nytt personligt distansrekord och kunde summera 521,8 km mellan julafton och nyårsafton.

Janne Torrevieja December 2014
Janne Torrevieja December 2014

Kan säga att benen var väldigt slitna då.

Mellan dessa utflykter trampade jag MTB, ett enkelt bantest av första Västgötaloppet i Ulricehamn hösten 2013 och sen första riktiga chocken, Billingeracet 2014, ett enda långt lerdike och jag fick en lektion i hur dålig jag är tekniskt när jag fick kliva av och leda cykeln nerför, var ute i dryga sex timmar, tre timmar mer än segraren.. men jag träffade på Mattias och vi cyklade runt och pratade och höll modet uppe så gott det gick. Körde cykelrallarn med Niklas och återigen Västgötaloppet på hösten.
Vintern 14-15 fick jag frågan om jag ville gå med i nystartade CK Sportson Jönköping tackade ja och bestämde mig för att uppgradera hardtailen till en fullgung för det körde ju alla andra gubbar…
Öster Cykel fick besök och jag kom hem med en Cube AMS 100.

Cube AMS 100 HPC
Cube AMS 100 HPC

Den cykeln uppfyllde n+1 i rätt antal cyklar att äga men bröt mot s-1 så jag skiljde mig i maj 2015 och flyttade in till stan (Jönköping)
Med massor av fritid och lockad av de sköna racerturerna i Spanien besökte jag på nytt ÖC och kom hem med en Cannondale Synapse.

Cannondale Synapse Ultegra Disc
Cannondale Synapse Ultegra Disc

Cyklade cirka 400km på den första veckan, fick lite känningar i ryggslutet men ignorerade och trampade på. 28/6 var det dags för Ränneslättsturen på MTB, jag var stel i ryggen när jag klev ur bilen i Eksjö men ställde mig på startlinjen, en timme in i loppet gjorde det riktigt ont i ryggen men jag körde vidare och kom i mål på min bästa placering någonsin. Plockade hela två poäng i långloppskuppen….
Dagen  efter var ryggen helt låst, promenaden till jobbet som normalt tog tio minuter krävde en timme. Fick en akuttid hos sjukgymnast och hon sa helt ärligt ”har man varit så fet som du måste man lära sig använda coremusklerna när magen inte längre stöttar upp ryggen”. Det blev rehab juni-oktober.
Körde igång inomhusträningen i november och det gick bra, effektmässigt låg jag långt under vad jag presterat innan sommaren men efter två månader var jag ikapp och ökade, höll mig ifrån utomhuscykling hela vintern för att inte riskera att köra omkull och dra upp ryggskadan men i mars 2016 blev det premiär och ryggen höll. Cyklade med mina mått rätt mycket i mars och april med siktet inställt på New York Gran Fondo och Vätternrundan, i maj kom Cannondale på besök och jag bokade in en provkörning av en grym Scalpel, varv två på Hallbys teknikbana kraschade jag hårt och spräckte hjälmen på fyra ställen och fick ett dropp finger, adjö New York, adjö vätternrundan.
Strax efter kraschen började jag få problem att svälja och fick hicka så fort jag åt, det här blev värre och värre och efter några veckor ringde jag vårdcentralen, fick tid och blev nästan omedelbart skickad till Ryhov för gastroskopi. Man konstaterade att jag hade en tumör i magsäcken och tog vävnadsprov och jag fick alltså besked om att det var en elakartad tumör dagen innan jag skulle cykla mitt första brevet. Historien om Janne är nu alltså tillbaka där den startade högst upp.
Jag blev sjukskriven och behandlingen påbörjades, onkologen uppmanade mig att försöka motionera så mycket jag orkade för det  skulle hjälpa mig att ta mig igenom behandlingen så jag cyklade så mycket jag orkade under perioden med cellgift, fick ihop cirka 2000km från beskedet i juli tills det var dags för operationen i november.
Kvällen innan operationen låg jag i sängen på US och skummade facebook och såg att ÖC lagt ut att de hade rea på crossar, messade med Tommy och fick ett bra pris på en SuperX men insåg mina begränsningar, kan ju inte köpa en cykel som bara blir hängande en hel vinter eftersom jag skulle snittas och magsäcken plockas ut…
Operationen gick bra och jag läkte som jag skulle, blev lovad att coremusklerna skulle ha full hållfasthet efter sex till åtta veckor och i mellandagarna 2016 klev jag in på ÖC och köpte mig den där SuperXn som jag suktat efter.

Cannondale SuperX Force
Cannondale SuperX Force

Sju veckor efter operationen (2/1 2017) cyklade jag 148km på den, dock med stopp både för lunch och fika, samma vecka startade jag den avslutande cellgiftsbehandlingen och eftersom jag blev extremt köldkänslig av cellgifterna blev det inte så mycket utomhusaktivitet under nio veckor.
Så detta var min bakgrundshistoria och resten dyker upp som blogginlägg.

Tack för visat intresse,
Vi ses på vägarna!
(Rando)Janne